سورنا بورس تصویب برنامه پنج ساله جامع حفاری در مدیریت اکتشاف - سورنا بورس

رئیس برنامه ریزی و کنترل طرحهای مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از تصویب برنامه جامع حفاری برای نخستین بار در این مجموعه خبر داد.مسعود انصاری از تصویب برنامه پنجساله حفاری مدیریت اکتشاف خبر داد و گفت: برای نخستین بار یک برنامه جامع به عنوان نقشه راه حفاری در مدیریت اکتشاف تدوین شده که نقش مهمی در تحقق به موقع برنامه های هدفگذاری شده بر عهده دارد.
وی توضیح داد: این برنامه جامع، حفاری یک حلقه چاه را از ابتدا تا انتها برنامه ریزی و زمان‎بندی می کند که همه موارد مرتبط با حفاری از اخذ قراردادهای زیست محیطی و ساخت سلر و جاده سازی گرفته تا قراردادهای تامین کالا و مواد و … را شامل می شود.
انصاری تصریح کرد: معمولا در یک برنامه پنجساله، ۳۸ حلقه چاه اکتشافی حفاری می شود که بر اساس برنامه جامع حفاری، عملیات حفاری آن از ابتدا تا انتها برنامه ریزی می شود، البته گفتنی است که این ۳۸ حلقه چاه از میان ۱۰۰ میدان در حال مطالعه انتخاب می شوند.
وی با بیان این که برنامه جامع حفاری از انعطاف لازم برخوردار است، گفت: ممکن است در طول زمان برنامه بعضی از چاه ها تغییر کند و یا اولویتهای بهتری شناسایی شود. به عنوان مثال اگر بر اساس برنامه جامع، حفاری چاه اکسین در سال ۹۷ برنامه ریزی شده باشد اما در آن زمان موقعیت بهتری برای حفاری شناسایی شود، حفاری چاه جدید جایگزین چاه برنامه ریزی شده می شود.
برنامه ریزی برای حفاری ۳۸ حلقه چاه اکتشافی در برنامه ششم
به گفته انصاری، بر اساس برنامه ششم توسعه، مدیریت اکتشاف باید تا پایان برنامه، ۳۳ حلقه چاه خشکی و ۵ حلقه چاه دریایی را حفاری کند به این ترتیب که در دو سال نخست برنامه، سالی ۶ حلقه چاه و در سه سال آخر سالی ۷ حلقه چاه حفاری و آزمایش شود.
وی با بیان این که حفر یک حلقه چاه اکتشافی منوط به انجام مطالعه، عملیات لرزه نگاری، مطالعات زمین شناسی و … است، گفت: اولویت حفاری با میدان هایی است که حجم ذخایر اولیه پیش بینی شده بیشتر و ریسک حفاری کمتری داشته باشد و مهمتر از همه مرزی باشد.
مدیر برنامه ریزی و کنترل طرحهای مدیریت اکتشاف اظهار کرد: هم اکنون ۵۴ اولویت اکتشافی تنظیم شده است اما در برنامه جامع اولویت با مناطق مرزی است.
بازبینی ماهانه برنامه جامع حفاری
وی از بازبینی ماهانه برنامه حفاری اولویتهای اکتشافی خبر داد و گفت: بر اساس برنامه قرار است هر سه ماه یکبار برنامه به روزرسانی شود و پیشرفت فیزیکی پروژه کنترل و گزارش شود، اما هم اکنون چون اوایل برنامه است کار بازبینی ماهانه انجام می شود.
انصاری هدف مدیریت اکتشاف در عملیاتی کردن برنامه جامع حفاری را اجرای موفق پروژه های تعریف شده در زمان مقرر اعلام کرد.
وی با بیان این که برنامه ریزی جز فعالیتهای روزانه هر سازمانی است، گفت: اداره برنامه ریزی و کنترل طرحهای اکتشاف از قدیمی ترین ادارات این مجموعه مدیریتی است که وظیفه تهیه برنامه های مدیریت اکتشاف در یک بازه زمانی یک ساله، پنجساله و افق ۱۴۰۴ و همچنین برنامه های استراتژیک سازمانی را عهده دار است.
مدیربرنامه ریزی و کنترل طرحهای مدیریت اکتشاف در مورد روند تصویب برنامه ها، گفت: برنامه های بلند مدت (استراتژیک و افق ۱۴۰۴) میان مدت (برنامه های پنج ساله) و کوتاه مدت (سالیانه)، پس از تنظیم به شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت ارسال و پس از بررسی و اصلاح، تصویب و ابلاغ نهایی می شود.
وی ادامه داد: بعد از ابلاغ برنامه ها از سوی شرکت ملی نفت ایران، به منظور تحقق هر چه بهتر آنها، کنترل و بازنگری مجدد اهداف انجام و برنامه عملیاتی می شود.
به گزارش شانا، به نقل از شرکت ملی نفت ایران، اداره برنامه ریزی و کنترل طرحها با استخراج خط مشی ها و اهداف کلان وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران از مصوبات و دستورالعمل های هیئت مدیره و مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران وظیفه تدوین و بازنگری برنامه های طرح اکتشاف نفت و گاز در قالب برنامه های بیست ساله، پنج ساله و سالانه و همچنین برآورد و تخصیص بودجه مورد نیاز پروژه ها و زیر پروژه ها و تدوین موافقتنامه طرح اکتشاف نفت و گاز و تحلیل و آنالیزفنی و اقتصادی کلیه پروژه های اکتشافی و تهیه گزارشهای مطالعات اقتصادی از میدانهای کشف شده نفت و گاز را بر عهده دارد. این اداره از سه واحد تخصصی، برنامه ریزی و تخصص منابع، کنترل طرحها و بررسی های فنی و اقتصادی تشکیل شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 249 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 17 آگوست 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.