سورنا بورس تحلیل بنیادی یک نماد دارویی | وضعیت برکت چگونه است؟ - سورنا بورس

به گزارش سورنا بورس، برکت یکی از نمادهایی است که در دو سال اخیر تقریبا با خبرهای گوناگونی از جمله تولید واکسن کرونا همراه بوده است. این نماد که رشدها و سقوط های قیمتی بسیاری را در این مدت تجربه کرده است، به لحاظ بنیادی چه وضعی دارد؟

با برکت آشنا شوید

شرکت گروه دارویی برکت در تاریخ ۱۲/ ۰۳/ ۱۳۸۹ به صورت سهامی خاص با نام شرکت نوین دارویی تدبیر تشکیل شده است و طبق صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۲۸/ ۰۸/ ۱۳۹۵ و در راستای بورسی شدن، نام شرکت به شرکت گروه دارویی برکت و نوع آن از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافته و در تاریخ ۱۸/ ۰۹/ ۱۳۹۵ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسیده است.

این شرکت به عنوان یک مجموعه اقتصادی دانش‌محور، رویکرد خویش را تمرکز بر فرآورده‌های سلامت انتخاب نموده است.

این شرکت از طریق تعامل با موسسات دانش‌بنیان و دانشمندان عرصه‌ دارویی جهان به ارائه‌ خدمات می‌پردازد. گروه دارویی برکت از طریق شرکت‌های تابعه خود ۱۴ درصد از کل دارو‌های ضروری کشور را تأمین می‌کند.

سهام گروه دارویی برکت ۷۰۰ قلم دارو را در شرکت‌های زیرمجموعه تولید و در داخل کشور ارائه می‌کند. از مهم‌ترین فعالیت‌های گروه دارویی برکت ایجاد شهرک دارویی به مساحت ۲۰۰ هکتار بوده‌است.

همچنین «سلول درمانی» با تولید پنج فرآورده برای معالجه بیماری‌های قلبی، آرتروز زانو و پوست، تولید «دارو‌های پپتیدی» برای استفاده در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج مانند اِم اِس، بیماری‌های خونی و سرطان، «تحقیق و توسعه و فرآوری گیاهان دارویی»، به منظور استفاده از ظرفیت‌های داخلی و جلوگیری از خام فروشی و ورود به بازار‌های جهانی، باغ موزه طب ایرانی-اسلامی برای نمایش نقش دانشمندان ایرانی در علم طب، پروژه‌های «جامدات و نیمه‌جامدات» برای افزایش تولید محصولات مختلف دارویی و در نهایت تولید واکسن کرونا از طریق شرکت شفا فارمد، از جمله فعالیت‌های دیگر گروه دارویی برکت به به‌شمار می‌رود.

سهامداران برکت چه شرکت هایی هستند؟

شرکت کاراندیشان معاصر با ۴۹ درصد از سهام، بیشترین درصد مالکیت در ترکیب سهامداران را دارا می‌باشد. همچنین شناوری سهم در حدود ۲۱ درصد است، در واقع ۲۱ درصد از سهام شرکت در دست سهامداران خرد قرار دارد.

سرمایه برکت چقدر است؟

سرمایه شرکت گروه دارویی برکت در بدو تاسیس مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۲۰۰۰۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰ ریال) بوده که طی چند مرحله به مبلغ ۷۳۴۰۰۰۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۷۳۴۰۰۰۰۰۰۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰ ریال) افزایش یافته است.

ضمناً گزارش توجیهی هیئت مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۷۳۴۰۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۸۶۰۰۰۰۰ میلیون ریال از محل آورده نقدی سهامداران، مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های تابعه در تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۱۷ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

عملکرد مالی برکت چگونه بوده است؟

شرکت در طی دوره شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به میزان ۲۳ ریال به ازای هر سهم زیان شناسایی کرده است.

درآمد‌های عملیاتی شرکت برای دوره مالی مذکور بالغ ۹۸۸۹ میلیون ریال گردیده است و نسبت به درآمد عملیاتی دوره قبل ۴۸ درصد کاهش یافته است. توضیح اینکه درآمد شرکت عمدتاً از محل سود حاصل از سرمایه گذاری‌ها می‌باشد.

طبق آخرین گزارش ماهانه منتشر شده در آبان ماه پرتفو بورسی و غیر بورسی شرکت به شرح جداول زیر می‌باشد:

پرتفوی غیر بورسی:

پرتفوی بورسی:

ارزش پرتفوی غیر بورسی شرکت از صورت‌های مالی سال‌های گذشته استفاده شده است.

NAV  شرکت (خالص ارزش دارایی ها):

NAV هر سهم برای نماد برکت در تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ به میزان ۱۳۶۲۵ ریال محاسبه گردیده است و همچنین نسبت قیمت به NAV آن در این تاریخ، در حدود ۱۳۰ درصد برآورد گردیده است.

تاثیر تورم، تغییرات نرخ قیمت‌ها و نرخ ارز بر شرکت:

در خصوص حذف ارز دولتی شرکت‌های دارویی، از آنجایی که ماده اولیه وارداتی مورد استفاده در محصولات دارویی بسته به نوع محصول و شرکت که حدود ۲۵ تا ۵۰ درصد از بهای تمام شده آن را شامل می‌شود با حذف ارز دولتی، ۲۵ تا ۵۰ درصد بهای تمام شده دارو با ارز آزاد باید تامین شود که این افزایش هزینه در بهای تمام شده شرکت‌ها تأثیر ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی خواهد داشت. همچنین بررسی دقیق‌تر صورت‌های مالی منتشر شده از سوی شرکت‌های صنعت دارو نشان میدهد میزان افزایش قیمتی که عاید شرکت‌های این صنعت می‌شود متناسب با این افزایش در هزینه‌ها خواهد بود.

در این بین وقتی به ابعاد دیگر حذف ارز دولتی صنعت دارو می‌نگریم متوجه می‌شویم که این ماجرا علاوه بر نکات منفی دربرگیرنده نکات مثبتی نیز هست؛ بر اساس گفته‌های فعالان این حوزه، واردکننده دارو را با کیفیتی پایین‌تر با استفاده از ارز دولتی چند برابر روانه بازار ایران می‌کند، در حالیکه همان دارو توسط یک شرکت ایرانی با قیمت کمتری به فروش میرود، از همین رو به نظر می‌رسد اقدام حذف ارز‌های دولتی برای برخی صنایع از جمله گروه دارو تأثیری دو سویه در صنعت خواهد داد داشت.

طرح‌های توسعه شرکت:

از جمله طرح‌های توسعه‌ای شرکت دارویی برکت می‌توان به پروژه سفالوسپورین از البرز دارو، پروژه تولید فرآورده‌های بیوسیمیلار و پپتیدی و تولید واکسن HPV از بیوسان فارمد و بسیاری از پروژه‌های دیگر اشاره کرد. همچنین مدیران شرکت از راه اندازی خط سوم تولید واکسن کرونا خبر داده اند.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 125 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 21 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها