سورنا بورس تحلیل بنیادی یک عرضه اولیه | سهامداران فجهان بخوانند - سورنا بورس

به گزارش سورنا بورس، شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان) فعالیت خود را در زمینه تولید محصولات فولادی از جمله آهن‌اسفنجی با ظرفیت سالیانه یک میلیون تن آغاز کرده است. با توجه به موقعیت مکانی و نزدیکی به مجتمع سنگ‌آهن گل‌گهر، قرار داشتن در مرکز اتصال شاهراه‌های ارتباطی جاده‌ای چهار استان و همچنین نزدیک بودن به آب‌های آزاد خلیج‌فارس، وجود راه‌آهن سراسری و منطقه ویژه آزاد تجاری و اقتصادی، یکی از توجیه‌پذیرترین مناطق کشور جهت سرمایه‌گذاری و احداث کارخانه‌های مادر در زمینه مس، آهن، صنایع فولادسازی و بوده است.

ترکیب سهامداران فجهان چگونه است؟

شرکت معدنی و صنعتی گلگهر با داشتن بیش از ۴۰ درصد از سهام فولاد سیرجان بیشترین درصد سهام از بین سهامداران را دارا می‌باشد و پس از آن صندوق بارنشستگی شرکت ملی صنایع مس قرار دارد. در ادامه جدول سهامداران بالای یک درصد این شرکت آمده است که نشان می‌دهد تنها نزدیک به ۹ درصد از سهام شرکت توسط سهامداران خرد داد و ستد می‌شود.

فجهان چه محصولاتی تولید می کند؟

آهن اسفنجی به ظرفیت اسمی تولید سالیانه ۹۰۰ هزار تن، بریکت سرد با ظرفیت تولید ۱۸۰۰۰ تن در سال، شمش فولاد بیلت به ظرفیت اسمی سالیانه یک میلیون تن و میلگرد آجدار به ظرفیت اسمی سالیانه ۳۳۰ هزار تن تولید از تولیدات این شرکت هستند، همچنین خط تولید گاز‌های صنعتی نیز با ظرفیت سالیانه ۲۵ هزار تن به تولید گاز‌های اکسیژن، نیتروژن و آرگون در این شرکت فعال است.

فجهان از هر محصول چقدر تولید می کند؟

شرکت تولید فولاد سیرجان مقدار تولید خود را برای آهن اسفنجی و نرمه در سال ۱۴۰۰ مقدار ۹۵۰ هزار تن پیش بینی کرده است که در ۶ ماهه اول سال موفق به تحقق ۵۴ درصد از برنامه خود شده است.

در جدول زیر مقادیر مختلف محصولات تولید شده در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته قرار دارد، همچنین برنامه شرکت برای تولید محصولات در سال جاری و درصد تحقق این برنامه را مشاهده می‌کنید.

نمودار زیر درصد هر یک از محصولات را در سبد تولید شرکت نشان می‌دهد که بیشترین مقدار مربوط به آهن اسفنجی و نرمه است.

عملکرد شش ماهه فجهان چگونه بود؟

بر اساس صورت‌های مالی ۶ ماهه حسابرسی شده منتهی به شهریور، ۱۴۰۰، شرکت در این مدت ۱۱۹۷ میلیارد تومان معادل ۲۹۵ ریال به ازای هر سهم سود شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل ۲۲ درصد رشد داشته است.

فروش شرکت در ۶ ماهه سال جاری ۴۹۲۲ میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۸ درصد رشد داشته است. ۲۹۹۶ میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به فروش داخلی شرکت و ۱۹۲۵ میلیارد تومان مربوط به فروش صادراتی شرکت می‌باشد. همچنین حاشیه سود ناخالص نیز در این دوره در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از ۳۳ درصد به ۲۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

روند فروش و بهای تمام شده فجهان چگونه بوده است؟

نمودار زیر روند فروش و بهای تمام شده ۵ سال اخیر شرکت را نشان می‌دهد که افزایش فاصله بین دو نمودار نشان از افزایش حاشیه سود ناخالص است.

فجهان ماهانه چه عملکردی را به ثبت رسانده است؟

فجهان ۷۶۴ میلیارد تومان در آبان ماه فروش داشت که ۲۵ درصد نسبت به فروش ۱۰۱۸ میلیارد تومانی ثبت شده در مهر افزایش داشته است.

شرکت در مهر ۱۴ هزار تن میلگرد و ۸۰ هزار تن شمش تولید کرده بود که به ترتیب ۱۳۵ و ۷.۵ درصد افزایش داشته و به ۳۳ هزار تن میلگرد و ۸۵ هزار تن شمش در آبان رسیده است. فروش میلگرد شرکت در آبان کاهش داشته از ۲۵۵۶۹ تن به ۲۳۷۶۴ تن رسیده که نشان از افت ۷ درصدی دارد.

نرخ فروش میلگرد ۳ درصد و شمش ۲.۴ درصد نسبت به مهر افزایش داشته است.

نمودار‌های زیر حجم و مبلغ کل فروش ماهانه شرکت را در سال جاری را نشان می‌دهند که بیشترین حجم و مبلغ فروش مربوط به شهریور ماه است.

فروش شرکت از ابتدای سال مالی تاکنون به ۶۸۵۰ میلیارد تومان میرسد که حدود دو برابر فروش دوره مشابه سال گذشته است. در این مدت ۳۶۰ هزار تن شمش فروخته شده که ۳۴ درصد نسبت به فروش ۳۴ هزار تن شمش در مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

• سهام شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان برای اولین بار در تاریخ ۱۷ شهریور ماه سال جاری عرضه شد. سرمایه شرکت در حال حاضر ۴۰۰۰۰ میلیارد ریال می‌باشد که افزایش سرمایه ۶۲ درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران، آورده نقدی و سود انباشته را در دستور کار خود دارد.

• آخرین قیمت سهم ۵۲۸۶ ریال می‌باشد و در یک ماه گذشته نزدیک به ۱۱ درصد افت قیمت داشته است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 140 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 15 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها