سورنا بورس تحلیل بنیادی نمادی از گروه استخراج کانه های فلزی | سهامداران کگل بخوانند - سورنا بورس

به گزارش سورنا بورس، امروز ۲۸ آذر ۱۴۰۰ به درخواست کاربران سایت سورنا بورس سهم کگل مورد بررسی به لحاظ بنیادی قرار گرفت. اگر سهامدار کگل هستید با ما همراه باشید.  

با کگل آشنا شوید

شرکت سنگ آهن گل گهر در سال ۱۳۷۰ و در اداره ثبت شرکت‌های شهرستان سیرجان به ثبت رسیده است. پروانه بهره برداری اولیه از معدن یک در سال ۱۳۷۲ به مدت ۱۰ سال صادر شده بود که مجددا به  مدت ۲۵ سال دیگر از تاریخ ۱۳۸۲/۰۵/۱۶ الی ۱۴۰۷/۰۵/۱۷ به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تمدید گردیده است.

سهام این شرکت برای اولین بار در سال ۱۳۸۳ در بورس اوراق بهادار عرضه شد و سال ۱۳۹۰ نام این شرکت از سنگ آهن گل گهر بـه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر (سهامی عام) تغییر یافت. هم اکنون سهام این شرکت با طبقه بندی در صنعت استخراج کانه‌های فلزی، در بازار اول تابلوی اصلی بــورس معامله می‌شود.

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال (شامل ۱۰ میلیون سهم، به ارزش هر سهم ۱۰۰۰۰ ریال) بوده که طی چند مرحله به مبلغ ۱۰۰۰۰۰ میلیارد ریال (شامل تعداد ۱۰۰۰۰۰ میلیون سهم، به ارزش هر سهم ۱۰۰۰ ریال) افزایش یافته است. همچنین در حال حاضر افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی شرکت از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته، آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی، مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

مرکز اصلی شرکت واقع در تهران خیابان دکتر فاطمی، روبروی هتل الله، ساختمان نگین، شماره ۲۷۳ و نشانی محل فعالیت آن در شهرستان سیرجان، کیلومتر ۵۰ جاده سیرجان بـه شیراز واقع شده است.

ترکیب سهامداران کگل چگونه است؟

سهامداران اصلی این شرکت گروه سرمایه گذاری امید و سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات می‌باشند. شناوری سهم نیز چیزی در حدود ۲۲ درصد می‌باشد.

محصولات کگل چیست و جایگاه آن در صنعت کجاست؟

کنسانتره سنگ آهن و گندله محصولات تولیدی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر را تشکیل می‌دهد. آهن اسفنجی، شمش فولاد و میلگرد از محصولات تولیدی گروه و زیرمجموعه‌ شرکت می‌باشند. ظرفیت اسمی تولید کنسانتره و گندله این شرکت به ترتیب۱۴.۵۷ و ۱۰ میلیون تن است.

به گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا مجموع ذخایر سنگ آهن جهان ۱۷۶ میلیارد تن است که عمده آن در کشور استرالیا قرار دارد. ذخایر سنگ آهن استرالیا ۵۰ میلیارد تن عنوان شده است. پس از استرالیا، برزیل، روسیه و چین به ترتیب با ۳۴، ۲۵ و ۲۰ میلیارد تن در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار دارند. ایران با دارا بودن ۲.۷ میلیارد تن ذخایر شناسایی شده آهن در مقام نهم جهان جای گرفته است.

بر اساس آمار منتشره میزان تولید کنسانتره سنگ آهن معادن بزرگ و عمده در کشور در سال ۱۳۹۹، بالغ بر ۴۷.۷ میلیون تن بوده است که از این میزان ۱۵۳۴۱۴۱۷ تن کنسانتره سنگ آهن توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر تولید شده و از این حیث با کسب سهم ۳۲ درصدی رتبه اول تولید این محصول را در کشور داشته است.

همچنین میزان تولید گندله در مجتمع‌های فولادی و معدنی کشور طی سال ۱۳۹۹ حدود ۴۶ میلیون تن بوده است که سهم شرکت معدنی و صنعتی گل گهر از این میزان ۱۲۲۳۹۸۴۰ تن بوده است و با کسب سهم ۲۹ درصدی رتبه اول در تولید این محصول استراتژیک را به خود اختصاص داده است.

مشتریان اصلی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر شامل شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد کاوه جنوب، فولاد هرمزگان، فولاد خراسان، فولاد خوزستان، مجتمع جهان فولاد سیرجان و شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر می‌باشد.

جدول زیر مقدار تولید محصولات شرکت را بطور مقایسه‌ای طی دو سال گذشته نشان می‌دهد:

طی دوره مالی منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۹۹ میزان جمع تولید کنسانتره و گندله ۲۷۵۸۱۲۵۸ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ به میزان ۱.۱ درصد افزایش داشته است. طی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۸ میزان تولید کنسانتره ۱۵۰۸۰۰۱۶ تن بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ به میزان ۲.۷ % درصد افزایش داشته است.

عملکرد شش ماهه کگل چگونه بوده است؟

شرکت گل گهرسیرجان در ۶ ماهه سال جاری ۱۱۱۱۹ میلیارد تومان معادل ۱۱۱۲ ریال به ازای هر سهم سود شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل ۱۵۰ درصد رشد داشته است. همچنین سود عملیاتی شرکت با رشد ۱۶۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به عدد ۱۲۰۷۳ میلیارد تومان رسیده است که ناشی از افزایش نرخ رشد شمش فولاد خوزستان به میزان ۱۲۹ درصد نسبت به ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ و همچنین افزایش ضرایب نرخ فروش کنسانتره از ۱۶ درصد به ۱۹ درصد و گندله از ۲۳.۵ به ۲۸ درصد در مدت مذکور می‌باشد.

فروش شرکت در ۶ ماهه سال جاری ۲۳۸۳۹ میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۸ درصد رشد داشته است، ۱۵۸ میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به فروش صادراتی شرکت می‌باشد. حاشیه سود ناخالص نیز از ۴۶ درصد به ۵۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

فرآیند فروش محصولات کنسانتره و گندله به مشتریان داخلی از طریق انعقاد قراردا‌های فروش سالیانه و با نرخ مشخصی بر اساس میانگین قیمت فروش شمش فولاد خوزستان دردوره‌های سه ماهه انجام می‌گیرد.

در خصوص فروش صادراتی کنسانتره شرکت طبق برنامه ریزی انجام شده قبلی و بررسی قیمت‌های جهانی اقدام به برگزاری مزایده می‌نماید و برنده از این طریق مشخص می‌شود.

عملکرد ماهانه کگل چگونه بوده است؟

شرکت گل گهر در آبان ماه سال جاری ۴۶۰۰ میلیارد تومان فروش داشته است که ۱۵ درصد نسبت به فروش ۴ هزار میلیارد تومانی ثبت شده در مهر افزایش داشته و یک در رکورد فروش ماهانه شرکت محسوب میشود. فروش شرکت در آبان ۱۶ درصد بالاتر از سطح میانگین سال است.

شرکت در آبان ۱۱۷۲ هزار تن انواع محصولات خود را به فروش رساند که ۱۶ درصد بیشتر از مقدار فروش ۱۰۱۳ هزار تن در مهر ماه است. مقدار فروش گندله ۱۰ درصد نسبت به میانگین سال رشد کرده است.

فروش شرکت از ابتدای سال مالی تاکنون به بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان میرسد که این مبلغ ۱۲۸ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل با فروش ۱۴ هزار میلیارد تومانی افزایش داشته است. مقدار تولید گندله در این دوره نسبت به سال گذشته تغییر خاصی نداشته، اما مقدار فروش ۱۸ درصد افت کرده است.

در نمودار‌های زیر حجم و مبلغ فروش شرکت را به تفکیک ماه در سال جاری مشاهده می‌کنید.

آخرین قیمت سهم ۲۰۸۱۰ ریال می‌باشد و در یک ماه گذشته حدود ۱۵ درصد افت داشته است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 129 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 21 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها