سورنا بورس بورس نظاره‌گر اتفاقات منطقه - سورنا بورس

 پانیذ نوربخش: بازار سرمایه از مهم‌ترین ارکان یک اقتصاد است و افراد بسیاری به طور مداوم در حال رصد این بازار هستند. بدیهی است دسترسی به نظر خبرگان در قالب تحلیل یا پیش‌بینی بورس، از مطلوبیت ویژه‌ای برای فعالان و کنشگران این بازار برخوردار است.

در همین راستا، تجارت‌نیوز خدمت تازه‌ای را به علاقه‌مندان این حوزه ارائه می‌دهد. هر هفته دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس را در مورد وضعیت بازار سهام در هفته جاری جویا می‌شویم و در اولین ساعات شنبه هر هفته آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

نظرسنجی “تجارت‌نیوز” از چهره‌های شناخته شده، فعالان و تحلیل‌گران بازار سرمایه نشان از بازاری خنثی و متمایل به منفی در هفته جاری دارد.

گروه‌هایی که اکثر بزرگان تحلیل بنیادی، تکنیکالی و اقتصادی کشور در مورد روند مثبت آن‌ها در هفته پیش رو اتفاق نظر دارند پالایشی‌ها، پتروشیمی‌ها و خودرویی‌ها هستند. در این میان تک سهم‌ها و فولادی‌ها نیز در میان نظرات به چشم می‌خورند.

به گزارش “تجارت‌نیوز” رشد اخیر قیمت نفت که به واسطه تنش‌های منطقه‌ای حاصل شده عمده عاملی است که نظر فعالان بازار سرمایه را نسبت به وضعیت سرمایه‌گذاری در سهام دو گروه پالایشی و پتروشیمی در بازار سهام ایران مثبت نموده است.

بازار نفت تحت تاثیر تنش‌های رخ داده در منطقه، احتمال درگیری عربستان با حزب الله لبنان – یا حتی ایران – و عمل و عکس‌العمل گفتارهای مقامات درجه اول سیاسی عربستان و ایران در مسیر رشد قرار گرفته و قیمت هر بشکه نفت برنت به ۶۴ دلار رسیده است.

در پی بازداشت و استعفای اجباری سعد حریری (نخست وزیر لبنان) در خاک عربستان، عربستان به همراه برخی کشورهای عربی منطقه خاورمیانه به شهروندان‌شان دستور خروج از خاک لبنان را داده‌اند.

این گونه که به نظر می‌رسد محمد بن سلمان ولیعهد کنونی عربستان برای رسیدن به مقام پادشاهی نیازمند کنار زدن رقبایش است و این کار را از خاندان سعودی آغاز کرده است که در این راستا شاهد دستگیری چند تن از شاهزاده‌های سعودی بودیم. علاوه بر این، قدرت یافتن ایران در منطقه برای این شاهزاده جوان اتفاقی منفی است و عواقب سنگین و حتی کودتا علیه وی را در پی دارد.

علاوه بر اتفاقات عنوان شده که بر نرخ نفت تاثیرگذارند، سنای ایالات متحده آمریکا اخیرا نسخه جدیدی از مالیات را منتشر کرده که به شدت بر تضعیف ارزش دلار و جهش نرخ کامودیتی‌ها اثر می‌گذارد. گفته می‌شود این قانون در سال ۲۰۱۹ اجرایی خواهد شد.

اما در صورتی که بازار به قطعی بودن اجرای این قانون پی ببرد پیش از به اجرا درآمدن به پیشواز آن خواهد رفت و تغییرات ارزش دلار و کامودیتی‌ها در کمتر از ۲ سال آینده رخ خواهند داد.

همچنین در میان نظرات اعضای نظرسنجی احتمال رشد گروه خودرویی در کوتاه مدت پیش‌بینی شده است. معاملات هفته گذشته بورس حکایت از ورود وجه نسبتا بالایی از سوی یک کد خارجی برای خرید سهام خودرو دارند. هنوز کاملا ماهیت و علت این خرید مشخص نشده اما گفته می‌شود مالکیت این کد مربوط به شخص ایرانی است که در خارج از کشور اقدام به بازگشایی این کد کرده است.

 

چشم‌انداز هفته آتی

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/دسته‌های پیش‌رو
۱ حمید اعرابی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه خنثی پالایشی‌ها، اوره‌ای‌ها
۲ ولید هلالات فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه خنثی تک سهم‌ها
۳ رحیم کریمی معاون گروه سرمایه‌گذاری سایپا خنثی تک‌سهم‌ها
۴ محمد نوربخش مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری سرمایه و دانش منفی فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها
۵ مهدی طحانی مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری آوای آگاه مثبت پالایشی‌ها، پتروشیمی‌ها
۶ بهزاد صمدی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه منفی پالایشی‌ها
۷ مهدی میرزایی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه خنثی تک‌سهم‌ها
۸ میثم صمدی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت خودرویی‌ها، تک سهم‌ها
۹ بهنام بهزادفر مدیر امور اعضای کانون کارگزاران مثبت خودرویی‌ها
۱۰ نیما آزادی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه منفی
۱۱ امیر مقدم فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه منفی
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 147 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.