سورنا بورس ایران در بین ۵ کشور برتر تولید‌کننده عسل دنیا - سورنا بورس

مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در همایش روز جهانی زنبورعسل با اشاره به اینکه اهمیت زنبور عسل بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اظهار کرد: صرف نظر از تولید عسل، تولید فرآورده‌های آن شامل گرده، موم، ژله رویال، ساخت مکمل‌های غذایی مورد اهمیت است و کاربردهای فراوان دارد.

به گزارش سورنا بورس، به گفته وی، حیات بدون گرده افشانی زنبور عسل فایده ای ندارد چرا که به اعتقاد بنده این موجود باعث تنوع ژنتیکی به نقاط دور از دسترس و گرده افشانی می‌شود.

رضایی با بیان اینکه ایران در زمینه پرورش و تولید محصولات زنبورعسل جزو رتبه‌های برتر در دنیا به شمار می‌رود، افزود: در زمینه تولید عسل جزو ۵ کشور برتر دنیا و از نظر تعداد کلونی های عسل جزء ۴ تا ۵ کشور اول دنیا هستیم و این امر افتخاری برای کشورمان محسوب می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با وجود آنکه زنبور عسل موجودی کم نهاده‌ است و برای تولید هزینه کمی دربردارد، اما حیوانی پر توان و دارای ارزش افزوده بالا در تولید محصولاتی همچون ژله رویال است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به برندسازی عسل گفت: هم‌اکنون کیفیت عسل موجود در مغازه ها دغدغه معاونت امور دام و خانوارها به شمار می رود که برای ارج نهادن به زحمات زنبورداران، برندسازی و مشخص شدن عسل طبیعی از غیرطبیعی، تقلبی و آب نبات ساختگی امری ضروری است.

به گفته این مقام مسئول با وجود آنکه عسل با قیمت بالایی در کشور به فروش می رسد، اما هنوز مصرف‌کنندگان نمی توانند به درستی عسل طبیعی را از غیرطبیعی و ساختگی تشخیص دهند در حالی‌که برندسازی و استانداردسازی تولید این محصول باید در دستور کار قرار گیرد هر چند که در این زمینه کارهایی نیز صورت گرفته است.

رضایی به تولید عسل‌های سمی هشدار داد و گفت: زمانی که باغات سم پاشی می‌شوند، کندوهای عسل باید به خارج از مزارع انتقال داده شوند، چرا که در این صورت افزون بر از بین رفتن زنبورها، عسل سمی نیز تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در پایان گفت: تا پایان سال گروه پرورش زنبور عسل به یک اداره مستقل تبدیل می‌شود که بدین منظور به روز کردن سیاست‌های کلان باید در دستور کار قرار گیرد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 415 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 22 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.