سورنا بورس اُفت ۲۹ درصدی بارش در حوضه‌های اصلی - سورنا بورس

روند بارش‌ها از ابتدای سال آبی ۹۶-۹۷ تا ۱ خرداد ماه سال جاری نشان می‌دهد که ارتفاع بارش‌های جوی به ۱۵۹ میلیمتر رسیده است.

به گزارش سورنا بورس، براساس آخرین آمار میزان بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۳۱.۱ میلیمتر) ۳۱.۲ درصد کاهش داشته و نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۲۲۵.۳ میلیمتر) ۲۹.۴ درصد اُفت را نشان می‌دهد.

در این میان حجم بارش‌ها از اول مهر ماه سال ۹۶ تا ۱ خرداد ماه ماه سال جاری معادل ۲۶۲.۰۳۶ میلیارد مترمکعب گزارش شده است.

لازم به ذکر است که میزان بارش در حوضه آبریز دریای خزر در سال آبی جاری تاکنون ۳۳۷.۵ میلیمتر گزارش شده، که این رقم در مقایسه با سال آبی گذشته ۷ درصد رشد و در مقایسه با بلند مدت ۴۹ ساله ۲.۸ درصد کاهش داشته است.

در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان، میزان بارش‌ها ۲۰۹.۱ میلیمتر گزارش شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۲.۱ درصد و در مقایسه با متوسط ۴۹ ساله ۴۱.۱ درصد کاهش داشته است.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه شاهد ۳۷۸.۱ میلیمتر بارش بوده که این رقم در سال گذشته ۲۷۱.۳ میلیمتر ثبت شده، از همین رو در مقایسه با سال آبی گذشته این حوضه آبریز با ۳۹.۴ درصد و در دراز مدت ۴۹ ساله با ۲۲ درصد رشد همراه بوده است.

میزان بارش در فلات مرکزی ایران با ۳۷.۷ درصد کاهش نسبت به سال گذشته ۹۷.۶ میلیمتر بارش را برای خود به ثبت رسانده است.

لازم به ذکر است که این حوزه در مدت مشابه سال گذشته ۱۵۶.۶ میلیمتر بارش داشته و همچنین میانگین متوسط بارش در ۴۹ ساله گذشته این حوضه ۱۵۵.۷ میلیمتر گزارش شده است.

حوضه مرزی شرق در سال آبی جاری ۴۰.۱ میلیمتر بارندگی داشته و این درحالی است که این منطقه در مدت مشابه سال آبی گذشته ۶۰.۲ میلیمتر بارندگی داشته است که نشان می‌دهد بارش‌ها در مقایسه با سال آبی گذشته با کاهش ۳۳.۴ درصدی و در دراز مدت ۴۹ ساله با اُفت ۵۹.۳ درصدی مواجه بوده است.

لازم به ذکر است که در حوضه آبی قره‌قوم تاکنون ۱۳۷.۳ میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته که ۱۷۸.۷ میلیمتر بود با کاهش ۲۳.۲ درصدی روبرو بوده است.

 

منبع: میزان

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 328 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 22 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.