سورنا بورس امکان سر پا نگه داشتن صنعت برق با تعرفه‌های فعلی وجود ندارد - سورنا بورس

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی وزیر نیرو در مراسم بهره‌برداری از ۵۹ پروژه برق منطقه‌ای تهران اظهار داشت: پیک بار کشور در سال جاری در اواخر نیمه اول تیر ماه سال به ۵۵ هزار و ۳۹۶ مگاوات رسید، همچنین دیروز نیز این میزان به ۵۵ هزار و ۸۰ مگاوات رسید که این دو رقم بیشترین میزان مصارف برق کشور در روزهای گذشته از تابستان بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: این روند مصرف برق نشان می‌دهد صنعت برق با یک رویه افزایشی قابل تامل و هشداردهنده‌ای روبرو شده است.

فلاحتیان با بیان اینکه «ضریب آمادگی نیروگاه‌ها در حال حاضر ۹۸٫۵ درصد و ضریب آمادگی شبکه انتقال و توزیع برق کشور ۹۹٫۵ درصد است»، گفت: سابقه رشد ۵ درصدی اوج مصرف برق در طی یک سال در هیچ نقطه از دنیا سابقه ندارد و جالب این است که عمده کشورهای توسعه‌یافته دنیا سالانه اوج مصرف خود را کاهش می‌دهند؛ این در حالی است که پیک مصرف برق در سال جاری در مقایسه با سال گذشته حدود ۵ درصد و برابر با ۲۷۰۰ مگاوات رشد داشته است.

وی ادامه داد: این میزان رشد به تنهایی برابر با کل مصرف برق کشوری مثل ارمنستان با ۱۸۰۰ مگاوات مصرف و نزدیک به کشور آذربایجان با مصرفی بالغ بر ۳۸۰۰ مگاوات است.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: برای جبران این میزان رشد، سالانه می‌بایست حدود ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کرد که خود به تنهایی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه روی دست صنعت برق می‌گذارد.

وی افزود: در طول ۴ سال گذشته حدود ۸۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده و ما امیدواریم تا قبل از تابستان ۹۷، حدود ۴۰۰۰ مگاوات دیگر را وارد مدار کنیم.

فلاحتیان در خصوص روند مصرف برق در پایتخت گفت: پیک بار تهران در یک سال گذشته حدود ۸۰۰ مگاوات افزایش داشته، این در حالی است که دمای هوا در این شهر چندان گرم نشده است.

وی ادامه داد: برای جبران این میزان افزایش حداقل می‌بایست ۱۲۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کرد که با احتساب هزینه‌های تولید، انتقال و توزیع آن می‌بایست تنها برای تهران سالانه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد.

فلاحتیان با بیان اینکه «کل اعتبار اختصاص داده شده به صنعت برق کشور در سال گذشته برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای حدود ۲۴۰ میلیارد تومان بوده»، گفت: باید پذیرفت با روند تعرفه‌های کنونی امکان سر پا نگهداشتن صنعت برق به نحوی که کل نیازهای ما را بتواند پوشش دهد، وجود ندارد.

 

منبع: تسنیم

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 283 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 5 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها