سورنا بورس ارقام تاثیرگذار بورسی لایحه ۱۴۰۱ و مقایسه آن با بودجه ۱۴۰۰ - سورنا بورس

به گزارش سورنا بورس، همه ساله پس از رونمایی از لایحه بودجه و تحویل به مجلس، جزییات و بند‌های مختلف آن مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار می‌گیرد، زیرا بخش‌های مختلف لایحه بودجه مانند قیمت نفت، میزان صادرات، حجم درآمد‌های مالیاتی و … تاثیر مثبت بر شاخص‌های کلان اقتصادی و به تبع آن بازار سرمایه دارد. سید ابراهیم رییسی روز گذشته با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تقدیم مجلس کرد.
عواملی در لایحه بودجه سال آتی، حکایت از نگاه مثبت دولت به بازار سرمایه دارد. با انتشار لایحه بودجه ۱۴۰۱، در مطلب زیر بررسی می‌شود که ارقام بورسی نسبت به سال گذشته چه تغییراتی داشته است.

فروش اوراق بدهی دولتی

کاهش نسبی فروش اوراق بدهی دولتی مهمترین تغییراتی است که بودجه دولت رئیسی نسبت به دولت روحانی داشته است.
در قانون بودجه ۱۴۰۰ منابع حاصل از فروش اوراق به ۱۳۲.۵ هزار میلیارد تومان رسید، اینک در لایحه بودجه ۱۴۰۱ سهم اوراق به ۸۸ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به لایحه ۱۴۰۰ رشد منفی ۳۴ درصدی را نشان میدهد.

فروش سهام شرکت‌های دولتی

منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی در قانون بودجه ۱۴۰۰ به ۲۵۵.۹ هزارمیلیارد تومان بود، که سهم این متغیر در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به ۷۱ هزارمیلیارد تومان رسیده است که نشان میدهد نسبت به لایحه سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۵ درصد کاهش یافته است.

استفاده از صندوق توسعه ملی

پرداخت کل مالیات حاصل از معاملات بازار سرمایه به صندوق تثبیت خبر مثبتی است که می‌تواند به شدت بر معاملات در بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.
علاوه بر این نکته مثبت، بدهی‌های صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت مورد توجه دولت قرار گرفته و مقرر شده است، عدم واریز‌های قبلی امسال پرداخت شود. به عبارت دیگر، دولت علاوه بر واریز یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، بدهی‌های سال‌های گذشته به این صندوق را نیز جبران خواهد کرد.
در بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ استفاده از صندوق توسعه ملی ۳۶.۲ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با ۲۷۹ درصد رشد به ۱۳۷.۳ میلیارد تومان رسیده است.

نرخ خوراک صنایع

شاید مهمترین رقم تاثیرگذار بودجه بر بورس، تغییر در نرخ خوراک گاز سوخت صنایع باشد. بر اساس ارقام بودجه ۱۴۰۱ نرخ گاز سوخت پتروشیمی، پالایش و فولادی‌ها به ۱۰۰ درصد نرخ خوراک رسید که این شاخص در سال قبل معادل ۳۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بوده است.

همچنین ۶ هزار میلیارد تومان برای صندوق تثبیت بورس درنظر گرفته شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 132 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 15 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها