سورنا بورس پیش‌بینی بورس در هفته جاری؛ روزهای بی‌تفاوت! - سورنا بورس

مهکامه علیقلی: بازار سرمایه از مهم‌ترین ارکان یک اقتصاد است و افراد بسیاری به طور مداوم در حال رصد این بازار هستند. بدیهی است دسترسی به نظر خبرگان در قالب تحلیل یا پیش‌بینی بورس، از مطلوبیت ویژه‌ای برای فعالان و کنشگران این بازار برخوردار است.

در همین راستا، سورنا بورس خدمت تازه‌ای را به علاقه‌مندان این حوزه ارائه می‌دهد. هر هفته دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس را در مورد وضعیت بازار سهام در هفته جاری جویا می‌شویم و در اولین ساعات شنبه هر هفته آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

نظرسنجی «سورنا بورس» از چهره‌های شناخته شده، فعالان و تحلیلگران بازارسرمایه درباره روند بازار سهام نشان می‌دهد، بازار سهام متاثر از تصمیم‌های اقتصادی سیاسی روزهای اخیر و تاثیر آن در آینده در ابهام بسر می‌برد.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند شاخص بازار سهام تا پایان هفته روندی با نوسان کم، خنثی، گاه متعادل رو به مثبت یا صعودی داشته باشد و کماکان برخی تک‌سهم‌ها در کنار صنایع خودرو، پتروشیمی، ساختمانی و گروه انبوه‌‌سازی از سوی معامله‌گران مورد اقبال بیشتری قرار بگیرند.

هفته گذشته با حمایت صندوق تثبیت و تنها با تزریق ۷۰ میلیارد تومان از افت بیشتر شاخص جلوگیری شد و شاخص کل که به ۹۳ هزار واحد رسیده بود دوباره وارد کانال افزایشی شده و به ۹۴ هزار واحد رسید.

این اقدام حمایتی چند روز اول تاثیر بیشتری داشت به طوری که این امکان به سهامداران داده شده تا درصورت خرید یا فروش سهمی بتوانند راحت تر تصمیم بگیرند.

به گفته تحلیلگران، این موضوع باعث شد تا فروشندگان هیجانی از بازار خارج شوند و بازار به تعادل برسد.

به نظر می‌رسد این هفته سهامداران حقیقی بیشتر در نمادهای شاخص‌ساز و تک‌سهم‌ها فروشنده خواهند بود.

این در حالی است که گروهی از حقیقی‌ها از سهم‌های بزرگ به سهم‌های کوچک کم نوسان رو آورده و بازار بیشتر به سمت نوسان کم، پیش خواهد رفت و فاز این هفته قبل از شروع فصل مجامع، اصلاح قیمت خواهد بود.

برخی تحلیلگران معتقدند، ترس از بازگشت تحریم‌ها که می‌تواند به بحث بازگشت تحریم‌های داماتو مبنی بر اینکه هر شرکتی بیش از ۲۰ میلیون دلار در صنعت نفت و گاز سرمایه‌گذاری کند مشمول تحریم‌های آیسا ‌شود، در کنار تحریم بانک مرکزی ایران، ماده ۱۲۴۵ قانون اختیارات دفاع مالی مبنی بر محدود کردن فروش نفت ایران و تحریم‌هایی که به حوزه‌های انرژی، کشتیرانی، فلزات و… برمی‌گردد، ازجمله عوامل تاثیرگذار در روند بازار خواهند بود.

این مساله، ترس فعالان را از کاهش حجم فروش شرکت‌های صادراتی به‌خصوص گروه پتروشیمی بیشتر کرده است.

از سوی دیگر تصمیمات اخیر ارزی دولت که مورد مخالفت بخش خصوصی و صادرکنندگان قرار گرفته، عاملی برای پیچیده شدن تصمیم‌گیری فعالان بازار سهام شده است.

از این رو، کاهش ارزش معاملات و رکود معاملاتی در این مقطع زمانی، دور از انتظار نیست.

کارشناسان این بازار انتظار دارند بخشی از نقدینگی موجود، به سمت گروه‌هایی رود که از موضوع تحریم و تصمیمات ارزی اثرپذیری منفی نداشته باشند. از این رو، گروه‌هایی مانند قند و شکر، ساختمانی( به دلیل افزایش نزدیک به ۲۰تا۳۰ درصدی ارزش دارایی‌ها) و تک‌سهم‌های کوچک، این هفته مقصد بخشی از نقدینگی در جریان بازار سهام خواهند بود.

برخی تحلیلگران معتقدند، نمادهای سود محور با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع و دریافت‌کننده سودهای نقدی حداکثری، نمادهای گروه خودرو به واسطه کاهش قابل توجه ارزش سهام و افزایش نرخ خودرو در بازار آزاد، گروه ساختمانی و انبوه‌سازی به واسطه اصلاح قابل توجه ارزش سهام و افزایش قیمت مسکن در سال ۹۶ با محوریت شهر تهران، گروه قند و شکر به واسطه عملکرد مثبت بنیادی و انتظار افزایش تقاضا در ماه مبارک رمضان و گروه سیمانی به واسطه اصلاح قابل توجه ارزش سهام مورد اقبال بازار قرار گیرند.

چشم‌انداز هفته جاری

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/دسته‌های پیش‌رو
۱ حامد ستاک کارشناس و فعال بازار سرمایه خنثی پتروشیمی
۲ سلمان نصیرزاده مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی ساختمانی- قند و شکر- تک‌سهم‌ها
۳ مهدی میرزایی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی صنایع داخلی
۴ حامد مددی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی خودرویی
۵ ولید هلالات مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی تک‌سهم‌ها
۶ محسن تقی نژاد مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی تک سهم‌ها
۷ هادی نصیری فعال و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی تک‌سهم‌ها- انبوه سازی- پالایشی
۸ مهدی رضایتی تحلیلگر کارگزاری بانک پاسارگاد خنثی پالایشی – تک سهم‌ها
۹ محمدباقرخادمی تحلیلگر سبدگردان سهم‌آشنا صعودی ساختمانی- سیمانی قندی- غذایی – قند و شکر
۱۰ محمد گرجی آرا فعال و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی پتروشیمی
۱۱ محمدصابر گنجی فر فعال و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی      پالایشی- ساختمانی
۱۲ مجید ملکی تحلیلگر ارشد تامین سرمایه کاردان نزولی غذایی و قندی
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 89 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 22 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.