سورنا بورس مرغ تا پایان سال باز هم گران می‌شود؟ / نرخ متغیر مرغ ارتباطی به تولیدکننده ندارد - سورنا بورس

به گزارش تجارت‌نیوز، عظیم حجت، عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در تولید مرغ نداریم، اظهار کرد: بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای ایام پایانی سال ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت گرفت که با این وجود کمبودی در عرضه نداریم.

وی افزود: سال گذشته به علت ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی که اتفاق افتاد، قیمت مرغ به شدت کاهش یافت که این امر علاوه بر زیان مرغداران موجب شد بخشی از ذرت و سویا که با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شود، عملا به چاه ریخته شود چرا که با افزایش وزن مرغ، درصد چربی بیشتر می‌شود که این موضوع به اقتصاد ملی ضربه می‌زند.

حجت وضعیت تولید مرغ را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به شرایط کرونا و عرضه مرغ با وزن مناسب، کمبودی در عرضه نداریم و هم‌اکنون که در ایام پایانی سال هستیم، توزیع مرغ به میزان کافی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نرخ متغیر مرغ در بازار ارتباطی به تولیدکننده ندارد، بیان کرد: هم اکنون مرغ از قییمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تا بالای ۳۰ هزار تومان در مغازه‌ها عرضه می‌شود که دستگاه‌های مسئول باید بر بازار نظارت داشته باشند چرا که وظیفه تولیدکننده تنها تولید است.

وی ادامه داد: بار‌ها اعلام کرده‌ایم که نرخ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی مقرون به صرفه نیست و ستاد تنظیم بازار بر مبنای هزینه تمام شده باید نرخ منطقی را اعلام کند تا تولید دچار چالش نشود.

وی ۲ نرخی بودن قیمت را یکی از دلایل نابسامانی بازار مرغ اعلام کرد و افزود: با توجه به ۲ نرخی یودن قیمت مرغ در بازار، مردم به امر خرید تحریک می‌شوند به طوریکه با قیمت پایین اقدام به پر کردن فریز‌های خود می‌کنند که همین امر باعث تشکیل صف‌های طولانی در شرایط کرونایی می‌شود.

به گفته حجت، گرچه مصرف مرغ در ایام پایانی سال افزایش می‌یابد، اما با وجود ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی و استحصال حدود ۲۴۰ هزار تن گوشت مرغ با احتساب وزن ۲ کیلو برای هر قطعه جوجه کمبودی نداریم.

این مقام مسئول مصرف مرغ در ماه‌های عادی سال را ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: در ایام‌پایانی سال ۳۰ تا ۴۰ هزار تن بر میزان مصرف افزوده می‌شود که وزارت جهاد کشاورزی با افزایش تخصیص دان و سن گله از ۴۰ روز به ۴۵ روز، میزان عرضه را افزایش داده است چرا که به طور متوسط از ۱۲۰ میلیون قطعه با احتساب وزن ۲.۲ کیلو حدود ۲۶۴ هزار تن گوشت مرغ استحصال می‌شود که این امر بدان معناست که وزارت جهاد با برنامه افزایش ۵ روز دان میزان تولید را ۸۰ هزار تن و رقمی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش داده است.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغ گوشتی با بیان اینکه گرانی اخیر مرغ در بازار ارتباطی به کمبود عرضه ندارد، گفت: با کمبود عرضه مرغ، قیمت به شکل افسار گسیخته‌ای بالا می‌رود چرا که در ۲ تا ۳ روز اخیر به علت بارش برف و مسدود شدن جاده ها، امکان عرضه مرغ از استان‌ها به کشتارگاه وجود نداشت که این امر منجر به افزایش مقطعی مرغ در بازار شده است.

وی در پایان درباره اینکه احتمال افزایش مجدد قیمت طی روز‌های باقی مانده تا پایان سال وجود دارد، تصریح کرد: تمامی تولیدکنندگان برنامه‌ریزی کردند تا مرغ خود را در ایام پایانی سال عرضه کنند که با این وجود جای هیچ‌گونه نگرانی مبنی بر کمبود عرضه یا افزایش قیمت در بازار وجود ندارد، هر چند ممکن است برخی مغازه‌ها قیمت‌های خود را افزایش دهند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 226 views بار دسته بندی : کشاورزی تاريخ : 16 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.