سورنا بورس دلار همچنان ارز اصلی در معاملات ایران و ترکیه - سورنا بورس

سیدجلال ابراهیمی اظهار کرد: پیمان پولی توافقی بین دو کشور برای تسهیل مراودات و تبادلات تجاری است که در سفر اخیر معاون اول رئیس‌جمهور به ترکیه توافقات جدیدی در زمینه پیمان‌ پولی با ترکیه صورت گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: دلار هنوز از مبادلات تجاری ایران و ترکیه حذف نشده است اما تجار دو کشور می‌توانند بدون دلارهم معامله و از پول‌های محلی استفاده کنند، یعنی ما می‌توانیم تجارتمان با ترکیه را به وسیله پول ملی هم انجام دهیم.

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه ادامه داد: ما قبل از برقراری پیمان پولی در مواقعی با ترکیه تهاتر انجام می‌دادیم. مثلا گندله صادر می‌کردیم و در ازای آن آهن وارد می‌کردیم.

ابراهیمی ادامه داد: دلار نمی‌تواند از معاملات بازار جهانی حذف شود. کشورهای اروپایی هم همگی با یورو معامله می‌کنند اما در برخی موارد با پول ملی خود هم کار می‌کنند. پیمان پولی نمی‌تواند ناقض عملیات تجاری جهانی شود.

وی اضافه کرد: ما ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار فقط گاز و نفت به ترکیه می‌فروشیم. اگر این مبلغ را به صورت لیر به ما بدهند چگونه می‌توانیم این حجم از لیر را مصرف کنیم؟ طبیعتا بازاری برای مصرف جهانی آن وجود ندارد. اما می‌توان در کنار معامله با دلار، با ریال و لیر هم کار کرد.

 

منبع: ایسنا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 218 views بار دسته بندی : خدمات و بازرگانی تاريخ : 30 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.