سورنا بورس خروج سکه از مدار افزایشی - سورنا بورس

این افت در شرایطی رقم خورد که فلز گرانبهای داخلی در روزهای سوم و چهارم هفته به ترتیب، ۴۷ و ۲۲ هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رسانده بود. فعالان، قطع موقت روند افزایشی سکه تمام بهار آزادی را به دو عامل نسبت دادند.

به گزارش سورنا بورس، اولین متغیر، به خروج نسبی خریداران از بازار مربوط بود. در واقع خریداران پس از دو روز سرانجام تصمیم گرفتند بخشی از خریدهای خود را به بازار وارد کنند و در انتظار پایین آمدن قیمت‌ها بمانند.

در این میان، گروه دیگری باور داشتند، در ماه رمضان حجم معاملات سکه نیز در بازار پایین می‌آید. کاهش بهای سکه در شرایطی رخ داد که بهای اونس در بازارهای جهانی تا ساعت ۳‌بعدازظهر رنگ افزایشی داشت و به سوی مرز هزار و ۳۰۰ دلار حرکت می‌کرد.

در این فضا، کاهش دامنه نوسانات دلار در بازار غیررسمی یکی از مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار در خروج خریداران بازار سکه بود. روز چهارشنبه، دلار در حوالی محدوده ۶ هزار و ۲۸۰ تومان نوسان کرد و تغییرات چندانی را نسبت به روز سه‌شنبه از خود بروز نداد. این سومین روز متوالی بود که دلار در این محدوده قیمتی باقی می‌ماند.

یکی از مهم‌ترین عوامل کاهنده نوسان در بازار داخلی به نزول نرخ حواله درهم مربوط بود. روز گذشته، به گفته فعالان، نرخ حواله درهم بیشتر در محدوده هزار و ۶۷۰ تومان نوسان می‌کرد. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند؛ به‌طور سنتی این انتظار در بازار وجود دارد که افزایش یکی از این دو ارز منجر به رشد دیگری شود.

یکی دیگر از عواملی که در آرامش دلار نقش داشت، به نوسانات محدود بازارهای همسایه مربوط بود. روز گذشته، ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق در کانال ۶ هزار و ۱۰۰ تومان قرار داشت.

هم زمان، در بازار هرات ارزش این ارز در محدوده ۶ هزار و ۷۰ تومان معامله می‌شد. در این میان، یکی دیگر از عواملی که در کاهش تحرکات معامله‌گران غیررسمی اثر داشته است، به برخوردهای انتظامی مربوط بوده است.

روز گذشته در مرکز مبادلات ارزی، نرخ رسمی دلار برای سومین روز متوالی افزایش قیمت را تجربه کرد و با ۲ تومان افزایش به بهای ۴ هزار و ۲۰۸ تومان رسید. دلار مبادله‌ای در تاریخ ۳۱ اردیبهشت اولین افزایش خود را پس از حدود ۴۰ روز تجربه کرده و با ۵ تومان افزایش به قیمت ۴ هزار و ۲۰۵ تومان رسیده بود. روز سه‌شنبه این ارز یک تومان افزایش دیگر را تجربه کرد.

روز چهارشنبه برخلاف روند افزایشی دلار در مرکز مبادلات، نرخ رسمی یورو راه کاهشی را در پیش گرفت و با بیش از ۱۰‌تومان افت به قیمت ۴ هزار و ۹۴۶ تومان رسید. پوند انگلیس نیز با افت ۳ تومانی به‌بهای ۵ هزار و ۶۴۲ تومان رسید.

روز چهارشنبه هر گرم طلای ۱۸ عیار ۹۶۰‌تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۱۸۸ هزار تومان رسید. کاهش قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در شرایطی به ثبت رسید که روز سه‌شنبه افزایش قابل توجه ۳‌هزار و ۹۶۰ تومانی را به ثبت رسانده بود.

همسو با افت قیمت گرم طلا، بهای انواع سکه در بازار آزاد کاهش یافت. روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی در ساعات ابتدایی روز با افزایش فروش معامله‌گران به سوی مرز دو میلیونی حرکت کرد؛ در اواسط روز کمی افزایش قیمت را تجربه کرد و در ساعات انتهایی روز بار دیگر سیر کاهشی به خود گرفت. نتیجه این رفت و برگشت‌های قیمتی عقبگرد سکه تا قیمت دو میلیون و ۵ هزار تومانی بود که ۱۶ هزار تومان کمتر از قیمت بسته شده روز سه‌شنبه بود.

نیم سکه و ربع سکه نیز روز گذشته کاهش قیمت را تجربه کردند. در پنجمین روز هفته، نیم سکه ۶ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۹۹۴ هزار تومان رسید. ربع سکه نیز افت ۱۰ هزار تومانی را تجربه کرد و به قیمت ۵۷۳‌هزار تومان رسید.

 

منبع: دنیای اقتصاد

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 292 views بار دسته بندی : طلا و ارز تاريخ : 22 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.