سورنا بورس بازیگرانی که سرنوشت بازار نفت را تعیین می‌کنند - سورنا بورس

الهام میرمحمدی: سه سال پیش به دلیل افزایش استخراج نفت در ایالات متحده آمریکا و تصمیم عربستان سعودی مبنی بر تولید بیشترِ نفت خام، بازار نفت در حال سقوط بود و قیمت هر بشکه در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ بیش از دو سوم از ارزش خود را از دست داد.

به گزارش سورنا بورس به نقل از اکونومیست، پس از اینکه قیمت‌ها ۳۰ دلار کاهش یافت، حالا بار دیگر قیمت نفت در حال افزایش است و به حدود ۷۸ دلار به ازای هر بشکه، -سه برابر قیمت نفت در مقایسه با سال ۲۰۱۶-  رسیده است.

تولیدکنندگان اوپک و چند کشور غیراوپکی به رهبری روسیه، اوایل ۲۰۱۷، با هدف کاهش ذخایر جهانی و در نهایت افزایش قیمت، توافق کاهش تولید را امضا کردند.

در ابتدا قرار بود این توافق تنها یک سال اجرا شود، اما در نوامبر گذشته با افزایش چشمگیر قیمت نفت، امضاکنندگان تصمیم گرفتند آن را تا پایان ۲۰۱۸ تمدید کنند.

بر اساس گزارش بانک جهانی اما، برخی اعضای متخلف اوپک، ماه گذشته به تعهدات خود پایبند نبوده و حدود ۶۳ درصد بیش از اندازه مجاز نفت تولید و صادر کردند.

گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که بیشترین میزان کاهش تولید به کشور ونزوئلا مربوط می‌شود و مشکلات بخش پالایش و مدیریت ضعیف میدان‌های نفتی از مهم‌ترین دلایل آن است.

از سوی دیگر، افزایش تنش‌های سیاسی در خاورمیانه از دیگر دلایل افزایش قیمت نفت در ماه گذشته است.

در هشتم ماه می، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم نهایی خود مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای را اعلام کرد که تحریم‌های جدید علیه ایران را به دنبال خواهد داشت.

ایران در حال حاضر، ۲٫۵ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند که این میزان حدود سه درصد از مصرف جهانی را شامل می‌شود.

اگر ترامپ موفق به همسو کردن سایر کشورهای اروپایی با خود شود، محدودیت‌های جدید می‌تواند این رقم را تا یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

ادامه ناآرامی‌‌ها در دیگر کشورهای خاورمیانه هم با اختلال در عرضه به افزایش بیشتر قیمت منجر خواهد شد.

با افزایش قیمت، سوال تولیدکنندگان نفت این است که آیا توافق کاهش تولید را باز هم تمدید کنند؟

این مساله می‌تواند اعضای سازمان اوپک را تحت فشار قرار دهد. در حال حاضر، عربستان سعودی ظرفیت تولید بیش از دو میلیون بشکه نفت در روز را دارد. اگر این کشور تصمیم بگیرد، تولید خود را افزایش دهد، سهم سایر تولیدکنندگان را در معرض خطر قرار خواهد داد.

از سوی دیگر، گسترش حفاری‌های شیل و افزایش ۱۰ سکوی جدید نفتی در این کشور طی هفته گذشته، موجب شده میزان تولید نفت خام این کشور به بالاترین میزان در سه سال گذشته برسد.

آنچه واضح است اینکه قطعا هیچ‌یک از تولیدکنندگان دوست ندارند این دوران طلایی به پایان برسد.

نمودار زیر میزان عرضه، تقاضا و قیمت نفت را طی چهار سال گذشته نشان می‌دهد:

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 373 views بار دسته بندی : انرژی و کالا تاريخ : 22 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.