سورنا بورس بازار آرام دلار در آستانه اعزام حجاج و حباب قیمتی یورو - سورنا بورس

پروازهای ۸۶ هزار و ۵۰۰ زائر بیت‌الله‌الحرام به سرزمین وحی پس از یک سال وقفه، از ۹ مرداد آغاز می‌شود و هر ایرانی می‌تواند ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به ارزهای دیگر را با خود همراه داشته باشد.

امسال طبق سنت سال‌های پیشین، بخشی از ارز مورد نیاز زائران از طریق ارز دولتی تامین می‌شود و هر زائر می‌تواند به میزان ۳۰۰ دلار را به نرخ دولتی آن که امروز (شنبه) ۳۲,۷۲۰ ریال است، از بانک‌ها تهیه کند.

از آنجا که بانک مرکزی تقاضای فصلی برای ارزهای عمده به ویژه دلار را مدیریت می‌کند، صرافان در روزهای اخیر نه تنها با افزایش قیمتی بابت رشد تقاضا روبه‌رو نشده‌اند، بلکه گاهی بازار دلار روند کاهشی به خود گرفته است و اکنون در محدوده ۳۸ هزار ریال معامله می‌شود.

اصغر سمیعی رئیس اسبق کانون صرافان درباره وضعیت بازار ارز می‌گوید: در هفته‌های اخیر نوسان چندانی در بازار دلار مشاهده نشده است و بخشی از تقاضای زائران خانه خدا نیز از طریق ارز دولتی تامین می‌شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی افزود: با این حال این روزها شاهد افزایش تقاضا برای ارز یورو در بازار هستیم به شکلی که به ایجاد حباب قیمتی منجر شده است.

سمیعی افزود: با توجه به نرخ برابری دلار و یورو در بازارهای جهانی، قیمت هر یورو باید حدود ۴۴۷۰۰ ریال باشد اما صرافی‌ها در محدوده ۴۵۷۰۰ ریال خرید و فروش می‌کنند که به معنی وجود حباب هزار ریالی در این بازار است.

وی گفت: به نظر می‌رسد که بانک مرکزی باید یورو بیشتری را به بازار تزریق کند تا حباب ایجاد شده برطرف شود.

دلار آمریکا، یورو و درهم امارات سه ارز عمده مصرفی ایران هستند که بانک مرکزی با تزریق‌های خود، بازار آنها را متعادل می‌کند.

نرخ فروش یورو در پایان روز کاری پنجشنبه گذشته (پنجم مرداد) از بانک مرکزی به صرافی‌ها ۴۴,۳۴۶ ریال بوده است اما صرافان آن را به قیمت ۴۵ هزار و ۹۳۰ ریال فروختند.

 

منبع: ایرنا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 261 views بار دسته بندی : طلا و ارز تاريخ : 1 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها