سورنا بورس قیمت زعفران با راه‌اندازی معاملات آتی شفاف‌سازی می‌شود - سورنا بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گوید که قرارداد آتی زعفران در بورس کالا باعث شفافیت قیمت این محصول شده و از سوی دیگر وجود بازیگران متعدد در این بازار باعث پوشش ریسک خواهد شد.

به گزارش سورنا بورس، شاپور محمدی در مراسم آغاز معاملات آتی زعفران گفت: بازارهای سنتی نوسانات بالای قیمتی دارند. نبود گردش شفاف اطلاعات، حضور گسترده واسطه‌ها به صورت غیر مجاز و وجود پدیده سلف‌خری به صورت ناعادلانه از معایب بازارهای سنتی است که بازارهای آتی این مشکل را پوشش می‌دهد.

وی درباره مزایای به کارگیری قرارداد آتی اظهار کرد: مدیریت ریسک تسهیل فرایند کشف قیمت، توسعه بازار تسهیل معامله فیزیکی و افزایش شفافیت بازار از مزایای قرارداد آتی است. در اکثر کشورهایی که کشاورزی وجود دارد معاملات آتی هم دارند.

محمدی ادامه داد: تاثیر قراردادهای آتی در بخش کشاورزی اثرات متعددی دارد اینکه کشاورزان به دسترنج واقعی خود دست یابند. قیمتی که زعفران در خریدهای خرد داشته با قیمتی که در بورس کالا کشف می‌شود نشان می‌دهد که باید از دارایی‌های ملی صیانت کرد.

وی یادآور شد: در اکثر کشورهایی که محصولات کشاورزی دارند بورس کشاورزی فعال بوده و قرارداد آتی نیز در آن معامله می‌شود، به طور مثال در هند قرارداد آتی هل و نعنا، چین قرارداد آتی سویا و ذرت، در برزیل قرارداد آتی دام زنده و قهوه عربی مورد معامله قرار می‌گیرد و مالزی از قرداد آتی روغن پالم استفاده می‌کند.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با بیان اینکه زعفران به عنوان یکی از محصولات بسیار مهم بخش کشاورزی بوده و ارزش بالایی دارد، تصریح کرد: در مورد قراردادهای آتی زعفران شرایط لازم برای موفقیت این محصول در بورس کالای ایران فراهم است به طوری که با راه‌اندازی قرارداد آتی زعفران ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده جهان از این امر استفاده خواهد کرد و مرجعیت قیمتی این محصول در بازارهای بین‌المللی و ایجاد بازار نقدی قوی برای این محصول حاصل می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین وجود نوسانات قیمتی دارایی پایه و نیاز به مدیریت ریسک با قراردادهای آتی اتفاق خواهد افتاد و نیز بازیگران متعدد از تلاقی عرضه و تقاضا ایجاد می شود این در حالی است که انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی حمایت منظم‌تری از طریق بورس کالا و معاملات زعفران داشته باشد.

 

منبع: ایسنا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 103 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 22 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.